over de Schevenings Pier

Geschiedenis

1866 : indiening aanvraag van het eerste plan voor De Pier

1897: oprichting Maatschappij Wandelhoofd

1898: Wandelhoofd Koningin Wilhelmina wordt ontworpen

1899: begin van de bouw van Wandelhoofd Koningin Wilhelmina


1901: opening door Prins Hendrik op 6 mei

1902: oprichting van Exploitatie Maatschappij Scheveningen

1914: begin van de Eerste Wereldoorlog: gebruikelijke vuurwerken worden verboden

1923: de torentjes van de entree worden in verband met bouwvalligheid gesloopt

1939: begin Tweede Wereldoorlog: gebruikelijke feestverlichting wordt verboden

1943: het Wandelhoofd wordt gesloopt door de Duitsers na brand in het paviljoen

1943-1959: geen Pier


1948
eerste ontwerp voor de nieuwe Pier

1953-1959: ontwikkeling van de nieuwe Pier door Exploitatie Maatschappij Scheveningen

1955: resten van de oude Pier worden opgeruimd
en een prijsvraag wordt uitgeschreven voor het ontwerp van de nieuwe Pier

1958-1959: architecten Maaskant, Dijk & Apon maken een ontwerp voor de nieuwe Pier

1959: begin bouw van De Pier: de eerste paal op het strand wordt geslagen



1960: de eerste paal in open zee wordt geplaatst

deze foto kreeg ik op 13 januari 2006 per e-mail, waarvoor hartelijk dank:

Ik vond nog een negatief van de pier in aanbouw. Ik denk dat de foto dateert uit 1960. Ik heb het negatief ingescand en misschien is deze interessant voor u.

Vriendelijke groeten,
Ebert Lans



1961: officiële opening van De Pier door Prins Bernhard

1962: opening van het toreneiland

1964: aankoppeling van het stalen eiland

1973: overname van De Pier door Brederoo

1991: overname van De Pier door Familie van der Valk

1993: begin van de renovatie van betonkolommen onder het wandelhoofd
sloop van café restaurant zonne-eiland
start van de nieuwbouw van het restaurant
start van de renovatie van de betonconstructie onder het zonne-eiland

1994: brand op aansluiting naar het pirateneiland
opening van het nieuwe restaurant

1995: renovatie van de uitkijktoren

1997: realisatie waterbassin ten behoeve van de sprinklerinstallatie noordeiland

1998: start van de nieuwbouw op het wandelhoofd

1999: opening van het nieuwe wandelhoofd
start van de bouw van kiosken in de wandelpromenade

2000: oplevering en ingebruikname van kiosken in de wandelpromenade
plaatsing van de Sling Shot op het rechtereiland

2001: plaatsing van de Bungy Jump bovenop de uitkijktoren
sloop van café Piers voor de entree van De Pier

2002: start aanleg tokkelbaan


De Pier... een tweede leven

De Pier van Scheveningen is al ruim 100 jaar een begrip in Nederland.
Maar ‘De Pier‘ waarover men spreekt, is niet één en dezelfde Pier.
De oudere generatie denkt met weemoed terug aan het eerste bouwwerk in zee, het Wandelhoofd Wilhelmina.

De Pier is namelijk rond 1900 in samenhang met het Kurhaus ontworpen.
Anderhalf jaar duurde de bouw van de oude Pier.
Recht tegenover het Kurhaus baande het bouwwerk zich meter voor meter een weg de zee in.
Na de opening voerde een brug van het Kurhaus terras, over de boulevard naar de entree van het Wandelhoofd.

Halverwege het wandeldek bood een zeshoekig plateau ruimte aan kleine kiosken, waar koele dranken te koop waren.
De 380 meter lange wandeling eindigde op een achthoekig platform, waarop het voor muziekuitvoeringen
gebruikte paviljoen aan 1.200 mensen onderdak bood.
Met name dit Café Variété was toentertijd een bijzondere attractie.

Veertig jaar lang was die eerste Pier het gezicht van Scheveningen.
Het was de plaats waar menig welgesteld man met zijn gezin flaneerde in een decor van zon, zee en frisse zeelucht.
Men had voornamelijk één doel voor ogen: zien en gezien worden.
Voor de gemiddelde Scheveninger was een bezoek aan De Pier overigens geen optie, dat was voor de rijken!

In de Tweede Wereldoorlog werd het paviljoen door de Duitse bezetter gebruikt als opslag.
In 1943 sloopten de Duitsers De Pier door de palen af te zagen.
Nog jaren na de oorlog verscheen bij laag water een zonderlinge plattegrond.
De resten werden in 1955 definitief opgeruimd.

Toen de Duitsers het Wandelhoofd Wilhelmina in 1943 sloopten, ontstond er een leegte in Scheveningen.
Bezoekers en inwoners van Scheveningen hadden het gevoel dat Scheveningen zonder Pier niet compleet was.
Vanuit die gedachte ontstonden plannen voor een nieuwe Pier.
In 1961 werd deze gerealiseerd en geopend door Prins Bernhard.

Tijdens de wederopbouw kreeg De Pier dankzij de moderne vormgeving en het gebruikte beton
een nieuwe uitstraling en een dubbel zo groot oppervlak als voorheen.
Het uiterlijk was anders, maar aan het karakter veranderde niets.
Flaneren, pierewaaien, zien en gezien worden daar ging het om!

In 1991 werd De Pier voor het symbolische bedrag van 1 gulden door het Van der Valk concern overgenomen
van Nationale Nederlanden.
In nauw overleg met de gemeente Den Haag heeft Van der Valk zich met veel energie gestort op dit prestigieuze project.
De doelstelling was duidelijk:
De Pier moest weer als beeld bepaler en trekpleister van badplaats Scheveningen gaan fungeren.

Nu, in het jaar 2002, denken wij dat dit doel grotendeels is bereikt.
De Pier heeft nu ook een overdekt gedeelte en is een attractie voor iedereen.
Dankzij het veelzijdige aanbod van restaurant, casino, café, funshopping, kinderamusement, bungy jump,
evenementen en lekker ouderwets ‘pierewaaien’ heeft De Pier namelijk voor ieder wat wils!


De oude Pier... materialen

Stalen schroefpalen: 318 stuks - 550.000 kilogram
Gegoten ijzer : 250.000 kilogram
Getrokken ijzer : 850.000 kilogram
Paviljoen : 90.000 kilogram

Tijdens de wederopbouw kreeg De Pier een nieuw gezicht.
Het beton en de moderne vormgeving zorgden vanaf 1961 voor een nieuwe Pier met een twee keer zo groot oppervlak
als op de oude. De sfeer was anders, aan het karakter veranderde niets: zien en gezien worden.

Nieuwe stedenbouwkundige visies eisten een strategische positie voor De Pier.
De palen werden daarom geplaatst in het verlengde van de grootste toevoerader, de Van Alkemadelaan.
Het contrast tussen de moderne Pier en het Kurhaus was een tweede reden voor verplaatsing van De Pier.
Begin jaren zeventig werd Scheveningen getroffen door een afnemende belangstelling voor haar attracties.
De omgeving van het Kurhaus kreeg een opknapbeurt, die zorgde voor nieuwe allure. De Pier profiteerde niet.
Zichtbaar verval zette in, dat eind jaren tachtig leidde tot diverse voorvallen.


De Pier...technisch

Speciale heistellingen sloegen palen die in lengte variëren van 13 tot 23 meter.
Onder het rechte dek staan de kolommen 12 meter uit elkaar.
De 15 kolommen op het strand werden ter plaatse gestort.

De Pier materialen...

Palen : 4.200 meter
Beton : 3.500 meter3
Asfaltering : 8000 meter2
Vloertegelwerk : 2.000 meter2
Metselsteen : 110.000 stuks
Hout : 375 meter3
Staalconstructiewerk : 100.000 kilogram
Reling : 2.200 meter
Multiplex : 2.200 meter
Arbeid : 400.000 manuren

naar index